Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Saturday, June 17, 2017

Multivitamin Untuk Anak

Assalamualaikum....

Setiap mak bapak mesti nak yang terbaik untuk anak-anak mereka kan....yang pasti kesihatan nombor satu....apa sahaja dikorbankan asalkan anak sihat dari segi wang ke, masa ke atau tenaga ke....

Macam tu juga dengan aku....beberapa minggu kebelakangan ni anak aku asyik batuk dan susah nak hilang...makan ubat klinik pun still tak reda 100% juga batuk dia...kita ni kalau boleh nak batuk tu hilang terus....

Masa pegi klinik kesihatan Sungai Buloh doktor cakap tonsil dia bengkak sikit dan ada kuman infection dan normal terjadi pada kanak-kanak sebaya dia....bila doktor cakap normal aku sedikit lega...masa ambil darah dia tak putus berdoa....

Alhamdulillah heart beat dia okey, paru2 dia okey....macam-macam solution juga aku buat untuk hilangkan batuk dia....sapu vick, bagi minum air suam, sapu wdec (women desire essential cream) tapi bersifat sementara je...

Lastly terfikir nak bagi dia makan vitamin masa tengah belek-belek katalog avon....dalam katalog tu ada jual vitamin kanak-kanak....so aku pergi kat Guardian...rupanya macam-macam jenis vitamin....

Ada yang vitamin c sahaja, ade yang multivitamin that mean ada macam-macam nutrisi lain, ada yang saccharin free, ada lysine lah...kalau tak de penerangan dari budak Guardian mahunya aku bantai beli...kikiki...

Aku beli vitamin yang boleh imun booster dan selera makan....vitamin aku beli ni free saccharin dan ada lysine....kalau ada saccharin...kanak-kanak yang ada diabetes tak boleh makan sebab saccharin ni pemanis yang tiada kalori...macam tulah penerangannya....

Lysine pulak adalah sejenis asam amino esensial penyusun protein yang tidak dapat diproduksioleh tubuh...salah satu kekurangan lysine pada kanak-kanak ialah kurang selera makan....sebab itu disarankan pengambilan supplement yang ada lysine....

Begitulah sedikit sebanyak tentang multivitamin yang aku beli untuk anak aku....bila dengar supplement boleh tambah selera makan....tanpa fikir panjang aku terus beli....ingat nak survey dulu harganya....

Anak aku ni memang kurang selera makan...badan pun cekeding je....memang payahlah nak suruh makan....tapi dah empat hari bagi dia makan vitamin nie syukur sesangat....dia dah mula minta "mak, nak nasi ngan kicap ngan telo"....

Seronok dengar dia minta nasi...tanpa berlengah masa aku terus capai kuali goreng telur hancur... Insha Allah, kalau sesuai dengan dia...aku akan maintain setiap bulan untuk dia...


Saya makan vitamin...


Multivitamin Champs
Price : RM35.90
Flavour : Orange
Quantity : 100 biji

~ zura ~

2 comments:

Zie Madini said...

mikail dulu pernah makan vitamin ni. Skrg zie bagi dia makan Memoreen je. Utk rawat resdung dia. kesian... kecik² dah kena resdung anak zie tu

Zura Tahir said...

Ye ke kena resdung...kite yg besar nie pun xtahan kena resdung...