Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Friday, November 28, 2014

Apa Itu Jangkitan Kulat

Assalamualaikum.....


jom cegah sebelum melarat....


kebiasaannya kulat membiak dia celahan jari...so jaga bebaik tang tue....

Athlete’s Foot ataupun istilah saintifik nya dikenali sebagai Tinea Pedis yang akan berlaku pada setiap orang sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Ia kerap berlaku pada lelaki dewasa ataupun remaja. 

Namun sesetengah mak kita selalu kat dapur kan. Dapur kadang-kadang macam lembap lantai berkemungkinan mudah dijangkiti kutu air. 

Athlete’s Foot atau bahasa pasar nya dikenali kutu air atau kutu makan air iaitu terdapat jangkitan kulat pada kaki. Kulat yang terdapat pada kaki adalah kulat hidup yang akan tumbuh dan membiak pada semua manusia.  

Takrifan Kutu Air

Kutu air ini berlaku disebabkan berlaku lembapan, peluh, dan kekurangan pengaliran udara pada kaki.

Punca-Punca Kutu Air

Kulat ini suka membiak pada tempat yang lembap dan basah. Tabiat yang tidak mengeringkan kaki dengan baik selepas mandi, kasut ataupun sarung kaki yang ketat sangat serta iklim negara panas menjadi punca pembiakan kulat.

Kutu air pada kaki ini tidak berjangkit dengan orang lain malah ia bukan keturunan pun.

Gejala Kutu Air Fizikal

Rupanya berbeza mengikut individu. Ada yang mengalami pengelupasan pada dua jari terakhir kaki, merekah dan berkuping. Ada juga kemerahan, keruping dan melecet pada tapak kaki ataupun sepanjang tepi kaki.

Kadang-kadang boleh menyebabkan gatal pada kulit dab boleh sampai pada jari kaki. ini akan menyukarkan rawatan. Perlu diingat pada ruam kaki adalah penyakit kutu air yea. Sebelum merawat better jumpa dengan doktor dulu.  

Pencegahan Kutu Air

💄 Basuh kaki bersih-bersih setiap hari.
💄 Keringkan kaki dengan sempurna terutamnya di bahagian celah-celah jari
💄 Elakkan pakai kasut. Dicadangkan pakai sandle dalam cuaca panas
💄 Pakai sarung kaki jenis kain kapas dan tukar dengan kerap sarung kaki jika dalam keadaan lembap. Elakkan pakai sarung kaki yang diperbuat daripada bahan sintetik.
💄 Amalkan berkaki ayam salam rumah
💄 Cuba serbuk anti kulat dalam kasut anda pada waktu siang.

Rawatan dengan Shaklee

🔰 Herbal Blend boleh disapukan pada waktu malam. Boleh disapukan sehingga kering pada permukaan kulit. Selain itu, HCB boleh merawat tumit kaki merekah.

🔰 Alfalfa Shaklee yang mengandungi kaya dengan mineral bertindak sebagai anti kulat bagi melawan jangkitan. Alfalfa bertindak untuk memperbaiki keadaan kulit disebabkan kurap dan ulat air dengan berkesan.

🔰 Garlic Shaklee mengandungi bahan semulajadi untuk melawan fungus dan kulat. Bertindak sebagai antibodi secara semulajadi  untuk meningkatkan sistem imun dalam badan dan menghalang penyakit seperti kulat dan kuman.

Zura
Sg Buloh
0122217442

~ zura ~

2 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Ada juga sakit macam ni. Bagus jika dapatkan rawatan ni kan.

Zura Tahir said...

aish...ade