Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Thursday, August 4, 2011

Haruskah Memuji Untuk Kepentingan Diri

Assalamualaikum......



Lelaki : Ko lawalah hari nie...
Perempuan : Erm....(muka pelik tapi bangga sebab pagi² lagi dah dapat pujian...hihi...)
Lelaki : Sungguh aku cakap nie...memang ko cunlah hari nie...(bersungguh² melafazkan bila tengok muka perempuan tue macam tak menerima je)
Perempuan : Terima kasih....(mula mengukir senyum manis.....dalam hati dah berbunga sakan dah...perasan dialah paling lawa ari tue.....hahahaha...tak boleh blah betul...)
Lelaki : Hehehe....(menyengih)...aku nak mintak tolong ko nie.....tolong bla bla bla bla bla bla bla.....
Perempuan : Hampeeeeeeeeeeh...(sambil tarik muka kelat)

Ape pandangan korang ngan situasi di atas....waaaaaaah dah macam karangan sekolah je aku nengoknya....dah macam nak jawab soalan UPSR je aku tanya korang kan....hehehe....mesti korang pernah laluinya.....

Perkara nie pada aku dah biasa berlaku bila seseorang itu nak meminta pertolongan ngan orang lain....terutama sekali orang yang berlainan jantina....bukanlah aku cakap lelaki yang suka buat perangai cenggini.....perempuan pun ada jugak....

Aku bentangkan (ewaah) situasi camnie sebab aku perempuan....tapi bukan bermakna aku berat sebelah asik salahkan kaum lelaki saje....perempuan kalau di situasi lelaki tue mesti lagi over gaya pujiannye....percaya tak...hehe...itulah kuasa perempuan....

Aku tak suka sikap orang sebegini...bukanlah bermaksud aku dahagakan pujian tapi cara orang tue nak mintak tolong....sesungguh pada aku tak payahlah nak berpuji pujian sampai sebegitu....kenapa nak buat ayat tak ikhlas....hipokrit namanya....

Kalau tak ikhlas dan hanya semata² untuk kepentingan diri....tak payahlah....buat sakit hati je kan....oleh itu janganlah kita nie jenis cepat perasan....kekadang kita konpius orang yang ikhlas dan orang yang tak ikhlas....

Pada yang bersifat sebegini....jauhkanlah perangai cam nie sebab dalam diam kita dah buat orang perasan....kesian orang tue....hahaha....tapi pada yang selalu terkena...janganlah mudah perasan....think negative dulu....supaya kita tak malu di perlakukan begitu....

Tapi bila dapat pujian yang ikhlas....haruslah berterima kasih....janganlah nak menyombong bangga....sesungguhnya...pujian hanya untuk Allah s.w.t semata²....

~ zura ~

28 comments:

.: iEyLa :. said...

ade udang di sebalik batu..
hukhuk..pantang tul camni...hihi

wahida said...

aku sakit hati lelaki yg sweet talker tak boleh pakai mcm ni...huh!!

NahDaTuLIzaH said...

haah aku pon selalu kena cenggini. Bebudak lelaki kat opis tu kadang-kadang siap belikan makanan tapi rupanye ade benda nak suruh aku buat. Tapi aku tak kesah jek, kalau die puji tak ikhlas die jugak yang tanggung dosa...ngee~~

|| NaFiRaa || said...

x suka orang cam tuh.. konfem x kan tolong kalo buat taktik keji gittu..buat lah sendirik!!

maszmadi said...

hurm... kalau nak mintak tolong, mintak je la kan,,,,, x yah puji2, tapi kenalah mintak cara baik, jgn sampai org sakit ati... kan

zh-ena said...

mmg selalu mcm tu..kat opis aku nie ada jea org yg sebegitu

[sutera kasih] said...

biasala tu kak..
dulu2 zmn study, ramai bebeno buaya yg memuji tahap dewi sebab nk mintak tolong buat assignment or tiru meniru,,

velasrizal said...

nampak sgt puji tak ikhlas.. rupenye de tujuan len

velasrizal said...

puji de makna tu..iskh iskh

Amir Said said...

X suka sangat kalau orang macam tu. Kalau nak mintak tolong cakap je. Ni kalau puji x ikhlas, kita yang tolong pun rasa macam x ikhlas.

Ardini Humaira said...

yang mintak balasan tu namanya tak ikhlas.. tak ikhlas maknanya? hehehe sendiri mau ingat... moh kita berikhlas-ikhlas ^__^

Lana~Bulu said...

Kalau patut masalah tu ditolong eloklah tolong..namun kalau boleh diabaikan .. abaikan saja ..pasai dia mula dgn pujian tak ikhlas...
hee..
lawalah Zura hari ini..!
Posa dak?
Hee..

Myra Jay said...

Ada gak penah kena camtu, tp bila dah tau ayat bodek tu cepat2 myra potong, tanya diorang balik,
ni puji2 nie mesti ada benda nie..
then baru dian ngaku..

Zura said...

a'ahkan eiyla..xsuke org cenggini..

Zura said...

yup kak..mmg mereng org cm tue..

Zura said...

waaaah siap belanje lagi tue...

Zura said...

a'ah kan nafira..itu lg senang..esok2 dia xbuat cm tue dah...

Zura said...

a'ah masz..kalau puji2 cm tue lg sakit hati je dgr...

Zura said...

ko selalu jelah terkena na..hahaha..

Zura said...

uish..cm tue sekali yan..dasat tul..nk tiru assignment...

Zura said...

xsuke pujian xikhlas tue rizal..jgn buat cm tue tau..hehe

Zura said...

maknanye nk kena ketuk kepala br okey kot..hahha..

Zura said...

ye betul tue amir..kite nk nolong pun rase xikhlas je...

Zura said...

hahaha..LB ikhlas ke x tue..hikhikhik...posalah...dh bulan ramadhan yg mulia nie..

Zura said...

ketuk je kepala org tue myra...hehe

Zura said...

tue lah dini..meh ikhlaskan diri...

Redbloodsnow said...

CEHHH! Bikin panas je kan..hehe

Zura said...

bg je penampar kan zie org cm nie...