Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Monday, November 28, 2011

Sabah - Part 1

Assalamualaikum.....


Dengan lafaz Bismillahirahmanirrahim.....waaah...aku show peta Sabah yang aku dapat dari google....percutian yang menarik bagi aku...meninggalkan seribu kenangan dalam diri aku....rasa nak jejakkan kaki ke sana lagi....tak puas....

Gambar aku upload nantilah kalau aku rajin erk....bermula jam 6 a.m lebih kitaorang dengan tiga kete bertolak ke LCCT untuk berkumpul ngan sedara² lain yang menunggu kat sana...flight pukul 12.40 p.m seingat aku....

Sebelum sampai pekena breakfast kat hentian Dengkil.....masa kat LCCT....macam biasalah cek beg...masukkan beg dalam kargolah...bila tiba masa barulah naik flight....naik Air Asia....perjalanan mengambil masa dua jam....agak bosan sikitlah...tido jelah kejenye....

Sampai je kat Airport KK...kitaorang tunggu bas yang di sewa oleh sepupu aku....naiklah kitaorang bas untuk ke rumah pengantin ppuan...perjalanan pun memakan masa dua jam....sepanjang perjalanan kamera memang tak lekang kat tangan....

Bila dh pukul 6 p.m...tetiba terdengar azan Mghrib....memasing terpinga-pinga....lucu plak aku tengok reaksi dorang...ye lah kat Sabah Sarawak nie awal sejam dari Semenanjung....sampai je kat umah pengantin dalam pukul 10 lebih....ktorang di tempatkan kat umah yang di sediakan untuk ktorang....

Rumah tue sebelah je ngan umah tuk majlis nikah dan sanding....sampai je makanan memang dah terhidang....bayangkanlah...dengan bilik air yang satu untuk seramai 30 orang bergilir-gilir mandi....tapi aku tak kesah sume tue....best tau berebut-rebut bilik mandi nie....hahahaha...

Pantang lepa je adelah orang dalam bilik air....tahan jelah kalau nak kencing....kena tunggu 30 minit baru dapat kencing...kena batu karang jawabnye...hahaha...ari sabtu majlis nikah....ahadnye baru perarakan ngan sanding....

Dorang nie ikut adat jawa....kalau kat semenanjung....pagi sabtu kite akan sediakan bahan-bahan untuk masak nasi dan lauk...kuih biasanye sumbangan dari org kampung tapi dorang akan buat kuih plak...itu yang dorang buat wajik, tapai pulut, rongsong, apam....petang baru makan nasi.....

Dengar cite dorang nie tak tido dua malam tuk siapkan makanan....memang sepanjang kat sana ktorang nie mewah ngan makanan...sentiasa di sajikan dengan aneka makanan....boleh tahan jugak masakan dorang cumanye tak pedas...siaplah mak aku beli cili...

Daging kari, rendang daging, udang goreng, ayam masak sambal dorang sedap....udang dia banyak n besar-besar....dorang tangkap sendiri...tak tahu plak tangkap kat mana...??erm...nanti aku load gambarlah...panjang bebenau celoteh aku nie....

>>>See the next story..... :D

~ zura ~

21 comments:

amal said...

Sabah ni memang banyak seafood. selama hampir 3 minggu kat sini, wani tak makan ayam pon lagi. dok makan ikan, sotong, udang je ehehehe...

Fendy said...

untung laa...best x?..ermmm..rae nk g gak sabah ni

|| NaFiRaa || said...

bestkan pergi sabah... kalo boleh nak pergi lagi.. nak bawa famili bercuti kt sana.. dulu pergi urusan kerja.. x dapat sgt nak merasai keindahan sabah..

Ardini Humaira said...

dni tak alam lagi pinda miri cemana la gamaknya nak bangun subuh pepagi buta awal sangat kat sana hehe

~ain said...

patutlaa senyap lama.. pi sabah rupanya cik zura kita...

velasrizal said...

alamak jelesnye..i blom penah smpai sana

sahromnasrudin said...

sekali je pnh smpai sabah..inghat kat jambatan tamparuli tue huhuuhhh

Ieqa Swetluv said...

wahh seronoknya dapat sampai ke sabah... nak tgk pic kawen, nak tau macam mana diorg wat majlis kahwin kat sana, nanti gtau ika ye kalo da post entry tu =)

cikguden said...

tak bawa balik mutiara ke

maszmadi said...

hm, lama x jenguk sini, ke sabah rupenyer yerk..... hehe

intro dah panjang dah..... tapi nak gambo nak gambo nak gambo jugak.....

Zura said...

kalau nk makan ayam balik semenanjunglah wani...hehe

Zura said...

best fendi..pegilah...bwk balik mutiara byk2 tau..hehe

Zura said...

itulah nafira..ktorg pegi nie pun sbb kenduri kawin...xbape nk nikmati sgt..

Zura said...

pindah miri...??xpe..lama2 okeylah tue..

Zura said...

hehehe..ye lah ain..g sabah...rezeki...

Zura said...

kumpul duit dr skrg rizal..bile dh membukit duit tue bolehlah pegi..jgn lupe mutiara tuk org sini tau...:D

Zura said...

jambatan tamparuli..tmpat marsha AF tue kan...

Zura said...

insyaallah ye ieqa...

Zura said...

bwk cikgu...tp sebentuk je...cincin tuk diri sndiri...

Zura said...

hahaha...ye lah masz..saba ye..

Myra Jay said...

Bestbyerrr.

Knduri ngan org jauh..

Rombongan ke?