Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Saturday, May 12, 2012

Langkah Bendul Bertunggul

Assalamualaikum...

"Langkah Bendul"...istilah dalam adat melayu yang merujuk kepada jodoh seseorang yang tiba awal dari kakaknya sendiri....kebiasaannya bila sudah melangkah bendul nie pihak pengantin seolah² di wajibkan memberi sesuatu sebagai hadiah kepada si kakak....

Dalam kontek islam benda nie semua tidaklah wajib....cuma melayu nie penuh dengan adat....mungkin sebagai menghormati kakak pengantin....atau mungkin untuk menggembirakan si kakak sebab dapat sesuatu....

Kalau si adik yang berkahwin dulu dia di mestikan memberi apa² sahaja kepada si kakak...kalau tiga orang di langkah maka tiga bendalah dia kena sediakan...ada sesetengah tue plak...adik beradik lelaki yang di langkah pun turut jugak dapat...kopak pengantin...

Oleh kerana aku nie dah empat orang yang langkah bendul bertunggul aku nie...makanya aku sudah dapat empat benda...sebenarnya seronok tau bila korang dapat sesuatu dari pengantin...walaupun tidaklah semahal manakan...

Kawan aku pernah tanya aku..apa yang aku mintak sepanjang adik² aku melangkah status aku....aku cuma jawab...terpulang lah apa dorang nak bagi....sebab pada aku itu semua tak penting...yang penting adik² aku selamat di ijab kabul....

Adakalanya aku pelik jugak bila kawan² aku seakan² menyuruh aku mengambil kesempatan dengan meminta benda yang mahal².....itu semua sekadar syarat je....apa yang adik² aku bagi aku terima dengan ikhlas...sekurang²nya dorang bagi jugak....

Tiga orang adik aku hanya bagi kain ela je...tapi untuk adik aku Ain....dia bagi baju siap, selendang ngan kasut....alhamdulillah...bertambah koleksi baju, selendangan ngan kasut....itu pun dah cukup bagi aku...

Aku ada dua orang adik lagi yang belum kahwin...dua² tengah belajar...sorang kat UiTM sorang lagi darjah dua...penatlah nak kumpul hadiah langkah bendul lagi...serender...bayangkan aku tunggu adik aku darjah dua kahwin...hahaha...

>>>Semoga ini tahun terakhir aku kumpul hadiah langkah bendul...hikhik...ikut perancangan tahun depan kitaorang bakal menamatkan zaman bujang...doa²kan lah ye... :)


Selendang biru tue pemberian adik aku...selendang lagi satu tue pemberian tunang aku sebagai hantaran....

Baju pesak gantung...beli siap senang...tinggal pakai je...

Tetiba kasut warna maroon...ape daaaa...macam mana nak pakai satu set...

~ zura ~

4 comments:

ieda said...

ekkeke tapi kasut marron tuu cantik dik ;)

~aSHa~ said...

Bagus zura x membebankan adik2 yg dh kwn.semoga slmt zura ke jinjang pelamin

Zura said...

mmg cantik kak..kena cari baju maroonlah pas nie...

Zura said...

thanks asha..xyah sesakkan kepala..