Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Wednesday, February 23, 2011

Kena Faham Lenggok Bahasa Orang Lelaki

Assalamualaikum.....

Ini peringatan untuk gadis² yang belum berkahwin...sesungguhnya kita kena alert akan lenggok bahasa orang lelaki....meh baca meh...

Ramai lelaki menolak bila diajak bicara soal perkahwinan kerana merasakan diri belum bersedia untuk melangkah ke fasa itu. Alasan belum bersedia dengan tanggungjawab, duit belum cukup dan masih belum puas membujang adalah yang sering didengar. Akan tetapi selain alasan ‘rasmi’ itu masih ada banyak lagi. Antaranya seperti di bawah ini.

1. Soal anak

Ini alasan dangkal yang mungkin diberi lelaki yang memang belum bersedia ke alam perkahwinan. Bermakna mereka belum bersedia memikul tanggungjawab berat dan juga komitmen.

2. Anda anak emak

Dia menyukai masakan ibu anda, menjadikan ayah anda yang berkarisma sebagai idolanya, dia juga rapat dengan abang anda namun dia belum bersedia untuk memilih anda sebagai isterinya. Kalau lelaki memberi alasan anda anak emak, itu cuma dalihnya untuk tidak masuk ke gerbang perkahwinan.

3. Tidak serius

Bila ditanya adakah dia mencintai anda, dia menjawab ya. Namun bila diajukan soal perkahwinan, dia seperti belut yang licin, asyik mengelak dan terlepas. Jika lelaki ini yang ditemui, anda mungkin perlu menunggunya lebih lama untuk hubungan yang lebih serius.

4. Anda memberi tekanan kepadanya

Dalam menjalin hubungan, wanita akan mengimpikan ia akan berakhir dengan perkahwinan. Tidak hairanlah seorang lelaki itu sering diajukan soal perkahwinan. Namun bila anda berbicara soal ini, dia menyatakan bahawa anda memberi tekanan kepadanya maka anda harus terima kenyataan lelaki itu bukan yang terbaik untuk anda.

5.Anda berhutang sesuatu

Memang ramai lelaki yang suka menabur janji manis demi memikat hati tetapi kesannya mungkin tidak seperti yang difikirkan. Kalau seorang lelaki itu selalu berjanji dan amat sukar menunaikannya, itu satu petanda bahawa dia bukan serius dalam perhubungan. Anda mungkin bukan satu-satunya wanita yang ditaburi janji.

6. Kata-kata tidak diterima akal

Sesetengah orang beranggapan, perkahwinan sesuatu yang membebankan. Maka golongan ini akan sering memberi pelbagai alasan tentang perkahwinan terutama yang tidak masuk dek akal. Jika inilah yang terjadi, janganlah terlalu berharap, takut nanti anda akan kecewa tentang ilusi sebuah perkahwinan.

7. Mahu mengenali keluarga dahulu

Memang logik jika dia memberitahu mahu mengenali keluarga anda dahulu tetapi sangat tidak logik, jika ia mengambil masa yang lama. Ia mungkin satu alasan mereka lagi.

8. Terikut rakan

Adat manusia, bahagia bila melihat orang lain bercinta. Lantas diri mahu melakukan perkara yang sama walaupun sebenarnya tidak serius. Mereka hanya mengikut rakan. Jadi fikir-fikirkanlah apa kesudahannya lelaki begini.

9. Bercinta lebih seronok dari berkahwin

Ini antara alasan kurang matang bagi lelaki yang takutkan komitmen perkahwinan. Bagi mereka, perkahwinan bermakna satu kongkongan dan jika ditakdirkan bercerai maka diri akan trauma. Lain kalau cuma bercinta, selepas putus boleh terus cari pasangan baru.

10. Anda gadis manis

Memilih isteri bukan seperti memilih ikan di pasar. Tunjuk dan bawa balik ke rumah. Tetapi kalau dia menganggap anda hanya gadis manis dan sekadar kawan biasa, jangan terlalu mengharap. Ini antara alasan lapuk lelaki yang takutkan komitmen perkahwinan.

Blogger Templates

8 comments:

A N A K - A N A K K U said...

hehehehe...memanapun same ra...diorg x nak kawinlah tue

ardinihumaira said...

hehe lelaki oh lelaki

TS said...

huhu..susah jgk nak paham..hehe

Unknown said...

ye..ye..memang betul..kalau jumpe lelaki camni takyah nak mengharap ape-ape dari dieorang...

Zura Tahir said...

haha..tp nie lenggok yg kite lg boleh fhm..

Zura Tahir said...

dasar lelaki

Zura Tahir said...

itulah lelaki...

Zura Tahir said...

kawan cm tue2 je lah..