Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Monday, April 2, 2012

Syiling Lama vs Syiling Baru

Assalamualaikum....

Duit 20 sen je tak de kawan...

Semalam baru aku dapat kumpul duit baru dengan jayanya...sebelum nie macam jarang je nampak dan dapat...so aku pun tukar lah ngan duit lama aku tuk dapat kan duit baru tue....balik je rumah aku dok telek² duit syiling yang semakin kecil saiznya....

Selain telek² saiznya aku telek jugak rupanya....memang berbeza duit baru ngan duit lama nie....bila tengok ade sikit rasa tak setuju jugak dalam hati aku ngan duit baru nie....kalau duit lama kita tengok ade gambar identiti Malaysia sebagai negara berbudaya....

Kalau di lihat duit 5 sen ada gambar gasing, duit 10 sen congkak, duit 20 sen tepak sirih, duit 50 sen wau....tapi duit baru memang di ubah langsung gambarnye....memang tiada ciri kemelayuan rakyat Malaysia....

Pada aku ia sedikit sebanyak membunuh identiti Malaysia sebagai budaya melayu yang unik....gambar² pada duit syiling lama boleh mempromosikan budaya melayu yang kaya ngan khazanah unik...bila sekali tngok macam duit luar plak....

Pape pun duit nie dah pun tercetak...asalkan ade nilai kat Malaysia cukuplah...tapi konpius jugak duit seposen ngan 5 sen...sebab saiznya lebih kurang...nape duit 50 sen di buat warna emas...???

~ zura ~

12 comments:

.: iEyLa :. said...

sekarang ni kne tgk betul2..
bile xpandang tp rse je ingtkan duit 50 sen baru tu duit 20 sen..

Myra Jay said...

Betul tu, takut tertukar kan 10sen dgn 5sen.
50sen lak lebih kurang je dengan 20sen, cuma beza tang kaler je ;)

ieda said...

akak x pernah pegang layie syiling baru nie uhuhuhuh

|| NaFiRaa || said...

saya dh lengkap dh set syiling baru nih.. duit 20sen pon warna emas jugak tau~ memang saiz semakin mengecil kan~

zh-ena said...

skang nie kena tgk duit syiling betul2 sebab sama jea bentuk danw arna..

aku emmula ingat duit token la siap ckp duit tak laku hahahahhaa
sengal kan

shameel Iskandar said...

duit syiling baru tak boleh diguna utk bayar parking, tu masalahnya tu

Zura said...

betul lah eiyla...

Zura said...

akak xdpt lg duit 20 sen myra...

Zura said...

nti akak kna cari kak..:D

Zura said...

ye ke nafira...buat koleksi ye..

Zura said...

a'ahlah na...mcm token pun ade jgak..

Zura said...

ye ke shameel..br th..belum ada dlm sistem lg kot..