Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Monday, October 22, 2012

Abah Masuk Hospital

Assalamualaikum.....

Allah Maha Besar...Allah Maha Besar....sesungguhnya ujian yang di turunkan oleh Allah s.w.t adalah yang terbaik untuk kite renungi dan pelajari...walaupun ianya pahit untuk kita hadapi...pasti ada hikmah tersembunyi di sebaliknya....

Sedih bila di kenangkan apa yang berlaku pada keluarga aku semasa hari selasa (16.10.2012) baru² nie....sungguh tidak aku duga kejadian ini menimpa keluarga aku terutama sekali abah aku....balik je dari keje aku tengok abah aku sesak nafas...keadaan dia sangat kritikal...buat aku rasa tak menentu....

Masa tue adik ipar aku ngan mak aku nak bawak dia ke Hospital Sungai Buloh...dengan keadaan dia yang mencari² udara membuatkan mak aku, dua orang adik aku menangis....ntah kenapa masa tue aku boleh menyekat air mata aku dari mengalir deras...hanya jantung je yang berdegup laju....

Terus angah aku suruh telefon bagitahu semua adik beradik balik rumah....aku terus bergegas ambik adik aku Seha kat UiTM Puncak Perdana...walaupun masa tue aku agak goyah nak memandu tapi aku kuatkan semangat...fikiran aku kosong sehinggakan aku tak dapat membuat sebarang keputusan....

Lepas ambik adik aku, aku singgah rumah sekejap untuk ambik telefon yang aku tinggalkan kat rumah abah....lepas tue kitaorang terus bergegas ke Hospital...sampai kat sana bapak aku masih di unit kritikal....mendengar cerita mak aku buat hati aku luluh sesangat...dan masa nie air mata aku laju turun....

Doktor cakap bapak aku dalam keadaan tenat...serangan jantung dia sudah ke peringkat 4...tahap bahaya...Ya Allah selamatkanlah abah...doa tak putus² di bibir aku mungkin jugak di bibir kami semua...aku ngan Seha sempat jugak masuk tengok abah....Ya Allah...tak sampai hati aku tengok abah...

Aku berpaling dan terus ajak adik aku keluar...tinggallan kakak ipar aku yang menemankan kitaorang....lagi lebat air mata kitaorang turun....alhamdulillah semua keluarga aku ada...11 orang adik beradik aku, 7 menantu (2 perempuan, 5 lelaki), 12 cucu (termasuk 2 dalam perut adik aku...hihihi)....

Bila keadaan kelam kabut kitaorang memang terlupa nak bagitahu adik beradik abah aku...yang sempat bagitahu keluarga kakak mak aku...itu pun sebab kitaorang memang rapat sesangat dengan dorang....itu saje sedara yang ada dalam fikiran kitaorang....

Tapi bila abah dah di tolak ke ICU barulah memasing teringat nak bagitahu kat sedara yang lain tapi malangnya bila telefon tak berangkat...line pulak sedikit semput kat hospital...Dua malam jugaklah abah kat ICU....ICU nie tahu jelah...kena dua orang saja yang masuk....

Masa aku tengok di ICU...abah dah mula menunjukkan tanda positif untuk sihat...abah dah boleh bercakap tapi still di bantu alat pernafasan...masa aku masuk dengan adik aku Anor...abah terlalu banyak cerita sehinggakan aku nak suruh abah berhenti bercakap....adik aku Anor dah melelehkan air mata...

Aku memulanya menjadi seorang yang tabah tapi bila tengok Anor menangis terus aku jadi sebaliknya...hehehe...pantang tengok orang menangis aku nie....ye lah tak samapi hati tengok wayar sana wayar sini...lagi plak ini pertama kali abah di masukkan ke hospital....

Terlalu panjang pulak entry nie...masih ade cerita lagi sebenarnya tapi aku tak nak lah buat entry yang terlalu panjang...so aku selitkan sedikit gambar sebagai gambaran perasaan kitaorang pada masa tue...nanti aku sambung lagi di next entry... 



Bulat suka duduk mencangkung...tetap bulat je tengok dia...


Keadaan gelisah kitaorang di kawasan emergency room...adik ipar aku yang baju biru tue yang bawak bapak aku ke Hospital....jasamu tetap di kenang... 


Abang aku (sandang beg) keje Hospital Pantai...masa nie adalah kawan dia datang melawat...bos dia pun ada sekali...masa nie dorang tengah berbincang pasal abah aku...



 Keadaan lobby pada waktu pagi...kat sinilah kitaorang tido sebelum beralih ke depan bilik ICU...


 Angkat segala barang beralih ke depan wad ICU...kat kerusi je kitaorang tido...


Abang aku (angah) ngan adik ipar aku tido menunggu...


Keadaan mak aku...masa nie dia tengah berborak dengan ade sorang makcik nie...memasing menceritakan pengalaman sendiri...



 Keadaan pagi di Hospital Sungai Buloh...


Jom join says.com & Blingd untuk jana pendapatan sambil berFB



~ zura ~

14 comments:

mish eden said...

semoga beliau sihat sepenuhnye :) harap tabah tau >.<

~AmyLiana86~ said...

semoga abah akak cepat sembuh yer,, =)

Norhaizan said...

Semoga ayah Zura sudah stabil...berdoalah ya apa yg ditakdirkan Allah, itulah yg terbaik utk kita walaupun kadang2 sangat berat mengharunginya.

nur anis said...

semoga akak sekeluarga kuat ye..semoga abah akak kembali sihat...

Nafira usof said...

moga abah zura cepat sembuh..
kuat kan semangat k~

Zura said...

thanks mish eden...:)

Zura said...

thanks amy..:)

Zura said...

thanks norhaizan atas nasihat tersebut...

Zura said...

thanks so much anis...:)

Zura said...

thanks fira..harapkan perangsang kawan2 je nie..:)

Cik Cyida said...

semoga tabah ye..

zh-ena said...

doa sentiasa ra..
semoga ko tabah mengharungi dugaan nie

Zura said...

yup cik cyda

Zura said...

insyaallah na..