Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Monday, October 24, 2011

Bila Guna Lilin

Assalamualaikum....

Ini cite ari Jumaat...sekarang nie kan musim hujan kan...tapi ari jumaat tue bukan hujan je lebat...siap ngan guruh petir kilat lagi....dah lama rasanya aku tak rasa setakut tue...ingat lagi masa kecik² siap selubung sebab takut kena panah....

Oleh kerana elektrik umah mak aku otomatik blackout kalau kilat...so bergelaplah ktorang sekejap....bagus jugak guna sistem nie sebab tuk keselamatan....bila dah gelap nie...kenalah nyalakan lilin tuk terang.....

Satu masalah bila pasang lilin nie adalah budak²....takut dorang nie main api....nasib tak baik kang lain plak citenya....macam satu lirik tue..."terbakar dalam hujan"....bila dah pasang lilin tue kena pastikan tempat tue selamat di letak.....

Inilah ceritanya bila kat umah mak aku pasang lilin.....macam perangai aku masa kecik² dulu...

Adik ngan anak² buah aku dok ngadap je api tue....

Budak tecik nie pun lorat bila tengok ucu yah, abg Muqri ngan kakak Zana dia dok ngadap lilin...keletak keletuk dia merangkak datang....

Baru lepas menangis kena bantai mak dia....asik melalak je...tengok lilin terus senyap....


Terasa lilin nie menyala plak dalam blog nie....

~ zura ~

8 comments:

✿ miSs.FatieN Si buN² ✿ said...

..hee ! betol :) .. kadang sonok dok lam gelap .. tapi bahaya jugee coz kita b'kawan ngan api :G

zh-ena said...

tu la sama jugak ngan umah aku..takder gak elektrik hari jumaat lepas

|| NaFiRaa || said...

budak2 memang akan suka kalo pasang lilin.. masing2 nak pegang~

Puan Kutu said...

haha berani pulak budak2 nie dengan gelap yer.tugas anda memantau budak2 tulah yer?masing2 keliling lilin.hehe..

Myra Jay said...

Khusyuk budak2 tu nengok lilin ha..

Mesti hairan kan, dalam fikiran mesti bermacam persoalan timbul ;)

oya said...

if jumaat hujan..hujan akan berpanjangan..

Kancil 8349 said...

budak zaman sekarang rasa pelik tengok lilin...bukan macam zaman Kancil n seangkatan...lilin amat penting pada ketika itu...sebab mengulangkaji pelajaran, bawa gi mandi kalau lewat mandi...hehehe

Ardini Humaira said...

umah maklong dni terbakar dan mengorbankan anak sulungnya gara2 lilin terbalik sambar langsir.. huhu :'( ngeri ingat kisah tu