Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Wednesday, July 13, 2011

Kelebihan Telur Ayam Selain Melantak

Assalamualaikum.....

Aku bacalah komen sambil membalas komen member.....terbacalah komen dari Myra yang bertanya kan pasal telur ayam boleh kurang kan panas badan akibat demam....ya...inilah jawapan aku....memang boleh Myra....

Kalau panas tak kebah²....sebab budak² nie susah nak makan ubat....mak bapak aku akan sapukan telur ayam yang putih sahaja kat seluruh badan dorang....paling afdal telur ayam kampunglah....kalau cepat je kering tue tandanya memang panas sangatlah badan tue....

Alhamdulillah sejak amalkan petua nie....memang boleh kuranglah panas badan....macam sekarang nie senang...dah ada air cap badak...macam² cara sebenarnye boleh kurangkan panas badan budak² nie....

Antara yang aku tahu...mandi dengan air beras atau air suam....paling senang tampal je cool fever tue....tapi ada jugak budak yang tak suka dahi dia bertempek benda alah tue...so cubalah mana² cara pun...


Telur ayam kampung nie kuning dia keoren-orenan sikit...kekadang macam tak confident je aku nengoknye...


Buat telur dadar makan dengan nasi panas....perrgghhhh...tak toleh dah...tenyeh plak ngan cili api kat sos campur kicap...gulp..

kalau buat telur mata pun sodap....kuning jangan masak sangat...hehe..3² gambar nie dapat dari warung google...

~ zura ~

6 comments:

.: iEyLa :. said...

huhu...xpasal2 saye lapar..hikhik

zh-ena said...

telur separuh masak pun sodap di makan

Myra Jay said...

Thanks kak, jwb soalan siap buat entry lagi..

Nanti nak cuba kat anak menakan la, dia memang susah nk mkn ubat nie..

Org tua kalau demam leh sapu jugak ke??heheee

[sutera kasih] said...

kak, telur tu favourite kmi adik beradik..kalo mak mls msk, ada telur goreng pun dh cukup hehe

ieda said...

yes dik .. tapi x leh amalkan banyak sebiji telur sehari aje :)

Ardini Humaira said...

best2 pai2 dni baham telur hancur dengan roti hehe