Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Thursday, November 11, 2010

Manusia Mundur Sebab Sifat Malu

Assalamualaikum.....


Comey plak gmbar nie yg aku ambik dr google...


Okey kali nie aku nak cite sikitlah pasal sifat malu...bila sifat malu nie di sebut...orang akan kaitkan dengan perempuan...bila cakap pasal perempuan orang akan kaitkan dengan sifat malu...ye ke...abis tue lelaki tak de yang pemalu ke..??

Bukan tak de tapi kebanyakannye sifat pemalu nie di kaitkan dengan perempuan...bila sesuatu hal terjadi contohnya kalau ada lelaki propose nak kawin ke...dialog nie yang kuar... "dia kan perempuan MESTIlah malu"...."mahu tapi malu"....

See betapa akrabnya sifat malu nie dengan perempuan...malu nie tembok kepada kejahatan, kemaksiatan (ade ke word nie)...malu jugak adalah perisai orang beriman bak lirik dalam lagu Kalau Berpacaran yang tengah meletop....

Kalau manusia bersifat pemalu yang amat orang cakap satu bende tak kan menjadi...ye ke...???ermmm...adakah orang yang pemalu tidak akan maju...??betul ke..??mungkin jugak selagi dia tak buang sifat yang terlampau itu.....

Bila sifat ini menguasai diri...seseorang itu rela menghadapi segala kesusahan kepayahan seorang diri...malu untuk meminta pertolongan....mungkin dari segi positif membentuk kita jadi seorang yang berusaha...

Tapi bila sifat pemalu tiada langsung dalam diri...ini yang jadi barah...bila tembok keimanan roboh...segala kejahatan akan sewenang²nya berlaku...segala kemungkaran mula bermaharajalela...tak kenal erti usia...

Sebagai contoh...aku baca metro semalam...remaja berusia 17 tahun kena cekup then dengan rasa tak malunya mendedahkan yang dia penah melakukan hub. terlarang banyak kali dengan pakwe dia yang berumur 28 tahun....ish...

Lagi satu contoh...seorang remaja perempuan 16 tahun melarikan diri dan bersekedudukan dengan pakwenye di rumah keluarga lelaki tue macam suami isteri dan sekarang hamil 2 bulan...Ya Allah...ape lah nak jadi kan....

>>>Bentuklah sifat pemalu dalam diri kita ini kena pada tempatnya...sifat malu itu benteng keimanan kita...

Free Signature Generator

4 comments:

|| NaFiRaa || said...

betol2!! sokong sgt!! sifat malu perlu ade.. dan perlu jugak kena pada tempatnye..orang kata malu bertempat..

aYu said...

em~ya..
malu itu benteng iman..
setuju sgt..

tapi..
ada beberapa aspek dlm kehidupan ni yg kita xleh terlalu malu..

so~
sederhana itu indah~

ardinihumaira said...

kalo tak malu.. leh kua sambil berbugil. hik3

AngahSayang2314 said...

jgn malu2 tapi jgan malu2 tapi mau hehehe