Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Monday, August 16, 2010

Hujung Minggu Pertama Ramadhan

Assalamualaikum...

Okey, entry kali nie tiada gambar untuk aku load...kire entry nie aku cite bodo je lah erk...sabtu ngan ahad lepas adalah hujung minggu pertama pada bulan ramadhan....so rase perjalanan jam tue panjang je...klau kat opis tak lah terase sgt....

Apa yang aku buat...??ari sabtu tue lepas opis hour aku terus tuju umah mak bapak aku...lepak² kat umah org tua aku...memang dari hari Jumaat lagi aku dah bercadang nak buat popia goreng ngan adik aku sbb teringin nak makan...

So petang tue bergeraklah ktorg beli barang kat market dekat umah kakak aku...sempatlah aku balik umah jap anta barang...pastue kakak aku ikut balik umah mak aku...lepas beli barang...terus tuju ke dapur siapkan bahan...

Buat popia nie bkn susah pun...bahan² dia pun senang je...belilah sekali tahu nk buat tahu sumbat...dah leka² buat popia terlupa nk sumbatkan tahu ngan bahan²nye..makanlah tahu kosong cicah kuah sos popia...sodap jgak...

Bila dah buat banyak² tak de selera plak nak makan...makan cume 2 keping je...popia basah mak aku buat pun aku tak merasa...sbb sebelum tue dah balun nasi...so ingatkan nk ulang makan popia plak malam tue...hampeh selera tak terbukak...

Hari Ahad plak aku balik umah mak aku dalam pkul 11 lebih sbb Zie nak anta jahit langsir kat adik aku...dia datang ngan Fatin je...berkawan lah Fatin ngan anak buah aku Zana...seronok tgk dorang berkawan...terpinga² memasing....

Mula² Fatin cm heran pastu lama²...bile dia dh naik kete mainan tak nak balik....puas Zie ajak balik dia gelengkan kepala...gelak aku nengok lagak dia...hahahaha...dalam pkul 12 Zie pun gerak...

Pastue lepak tengok t.v...dh petang abang aku sampai ngan wife n anak dia...buka pun dh nak dekat so aku ngan Ceah lah kena cari lauk tuk di masak...memula mak aku suruh beli nasi lemak je kat Paya Jaras pastue tak buka...so kenalah g mencari kat bazar Paya Jaras...

Yang aku ngan adik aku nie mmg dah lama tak ke pasar/bazar Paya Jaras...ingatkan adalah orang meniaga sayur, ikan, ayam ke rupe²nye cume bazar je pada hari biasa...klau pasar malam biasanye hari Selasa, Khamis ngan Sabtu...

Datang sana cume cuci mata je...termakbul doa aku nak g cuci mata kat bazar...sbb sebelum tue aku berdialog ngan adik aku..."seha, kite g bazar paya jaras nak...just cuci mata je"...dah ktorg ketawa bile ngenang kan dialog aku tue...

Last² beli barang kat kubu gajah dalam je....sampai umah terus menjalankan misi memasak sebelum berbuka...popia semalam masih terbayang² depan mata...masih ada balance belum bergoreng...

So malam tue ktorg masak ikan selar besar masak asam pedas ngan goreng, pucuk paku celur cicah sambal belacan, ikan pekasam goreng...perghhh selera ktorg makan....aku bantai 6 keping popia goreng...hahaha...tapi bukan makan sekali rap...

>>>Sebagai menghormati bulan ramadhan aku mmg tak snap gambar...hahaha...poyo...kemalasan nak bersnap² nie...



Free Signature Generator

4 comments:

hamzah ian said...

salam ramdhan okeh.. nice blog here

..nOj.. said...

sib baik takde gambar. aku pun terliur ko sebut popia tu. isshh

Zura Tahir said...

salam ramadhan jgak tuk kamu hamzah...

Zura Tahir said...

hehehe...kire power jugak entry aku erk...br sebut popia ko dh terliur...hahaha...klau letak gambar xthlah...