Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Monday, August 23, 2010

Jom Share Lagi Menu Buka Puasa

Assalamualaikum...

Jom share lagi menu tuk buka pose...nie menu ari ahad semalam...semangat tue nk sediakan menu buka pose semalam...alhamdulillah dengan rezekiNya...

Kuih onde² atau kuih melaka...tak tahulah nape di panggil kuih melaka...mungkin asal dari melaka kot...orang kampung Cik Izah...hehe..

Seri muka...hijau dia lembut tp pulutnya agak keras sikit...


Pulut panggang...


Popia basah...


Nie ikan selar besar goreng....



Kuah asam...baru kena nk cicah ngan pucuk betik....


Pucuk betik semalam punya...tak abis lagi sbb kat umah aku tue tak ramai yang makan sbb pahit...



Ayam masak lemak semalam punya...tak abis lagi...


Haaah..nie masak cin cuan...okey Zie n Ida...korang nk resepi erk..aku bagi....


  • Bawang kecik, bawang putih, halia di tumbu
  • Bwang besar di hiris
  • Gula, garam secukup rasa
  • Air asam jawa ikut suka
  • Cili kering di blend ikut suka juga
  • Ikan pape je tp sedap ikan cencaru, kembung, selar besar...di goreng dulu

Cara buat :

  • Tumis bahan yang dh di tumbuk ngan cili bg garing, gula. garam
  • Pastue masukkan air asam jawa ngan ikan
  • Agak² nak turun baru masukkan bawang besar yg dh di hiris...biarkan mendidih baru tutup api...DONE..


>>>Aku masak main campak² je...tak de sukat²...tak reti...then lantaklah ape rase pun lepas tue...kehkehkeh..

Free Signature Generator


10 comments:

chugie said...

ooo die macam masak asam pedas gak ra! :D

ardinihumaira said...

popia basah! tulunnn dni sukaaa sagat :D

norhaizan said...

wah..byknya resepi berbuka semalam kak zue..siap kasi resepi lagi..best ni..blh la saya try nanti..mcm senang je cara buat dia..

Arief Arf said...

fuyyo.
sedap gile.
banyak nye kuih..

nasib baik la tengok ni time sahur..
kalau tengok time siang ni..

x)

Zura said...

tp asam pedas ade kunyit ngan serai zie...tp lebih kurang lah tue.. :)

Zura said...

nti akak mintak tolong ngan org bazar erk dini...hehe

Zura said...

alhamdulillah haizan..cubalah sbb senang sgt nk buatnye..

Zura said...

hehe...nk tgk blog makanan pun kena timing jgak kan arief..

A N A K - A N A K K U said...

tgk ikan goreng ko, wat aku trgn nk mkn berbuka nnt ikan goreng ngan kicap jer...sedapnyekan

Zura said...

a'ahkan ikan goreng ngan kicap je dh selera makan...ko nie buat aku plak yg terliur..