Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Wednesday, May 18, 2011

Cerita Pasal 1 Malaysia

Assalamualaikum....

Pepagi nie aku nak ajak korang baca cite aku pasal 1 Malaysia...1 Malaysia nie yang kita faham bile banyak budaya dan agama dalam Malaysia nie bergabung persefahaman menjadikan nya 1 Malaysia....

Realitinye...budaya terbesar kat Malaysia nie Melayu, India dan Cina...itu yang kita nampaklah...tapi hakikatnya ada banyak lagi budaya lain terutama sekali kat Sabah dan Sarawak....tapi peratusannya kecik je....

Semalam aku lalu Batu 16...kalau sapa dok area Kundang, Kuang, Sg Buloh, Merbau Sempak tahulah Batu 16 nie kat mana....dekat ngan sekolah menengah aku...lepas tue aku terpandang signboard "Kedai Runcit Kamache"....

Aku memang kenal ngan tokey kedai nie..sebab dari kecik lagi mak bapak aku akan beli barang dapur dengan Alan...haaaaah...ape kena mengena Alan ngan Kamache nie..hehe..ini yang aku nak cite ngan korang nie....

Sejarah kedai runcit nie memang buat aku rase terpegun lah ngan Alan nie...sebenarnye kedai runcit Kamache nie asalnye dia yang punya....tapi dek kerana tapak dia kena tolak sebab dorang nak buat projek apa ntah...so dia serahkan pada Kamache nie....

Kamache nie memang seorang staff yang setia ngan dia....bayangkan sampai Kamache nie fasih bercakap cina...haaah bayangkanlah bape lama dia keje ngan Alan tue....semua aset kedai tue dia bagi pada Kamache nie...punyalah dia tak berkira....

Lagi satu...dulu bapak aku selalu datang kedai dia ngan mak aku gune motor vespa....Alan nie siap pesan kat Kamache nie..."kalau abang vespa datang jangan kira mahal²...dia anak ramai"....kat situ je dia menunjukkan sifat pemurah pada bapak aku dan percaya pada Kamache nie....

Aku memang rasa terharu bile ingat balik sifat pemurah Alan nie....dan sikap bekerjasama antara kaum yang berlainan....susah aku rasa nak cari orang macam nie lagi sebab manusia sekarang semakin tamak je aku rasa.....

>>>Sekian cite dari aku..bila lalu je kedai runcit Kamache tue sure teringat tokey Alan nie...memang jenis tak berkira....
Blogger Templates

20 comments:

A N A K - A N A K K U said...

alan y mane? ah kaw aku tau lah, y kat jln nk naik gading tue, tp dah xde umah dia.....tp tol org skg tamak....

p@kcikLie said...

orang lama dolu2 memang tak berkira langsung..cuma orang skarang ni je banyak yg tamak haloba..meniaga kedai runcit pon nak kecoh timbang lagi..huhuh..sedey la...(tak semua cmtu..)

wahida said...

tetiba mcm masuk blog org lain lak..hehe...

null said...

salam nak promosi jugak boleh kan terima kasih...

Ardini Humaira said...

tu la kan kak.. susah nak cari yang betul2 ikhlas kawan dengan kita.. contohi sikap alan :)

cik fza said...

bersatu kita teguh~

[sutera kasih] said...

smgt 1M'sia..baik uncle tu yaa..

velasrizal said...

xsangka de lg org cmni kt dunia ni,, bgus beno

Myra Jay said...

Mmg kita akan selalu ingat org yg jenis xberkira kan. Itulah untungnya jadi pemurah, org ckp rezeki senang masuk :)

Zura said...

alan yg sebelah kedai dobi tue..ish ko nie...ah kau tue lain...

Zura said...

xsume cm tue pakciklie..tp nk jumpe yg cm tue tue susah tue...

Zura said...

asal plak kak ooii..blog 1 malaysia ke..hehe

Zura said...

betul tue dini..

Zura said...

cik fza - bercerai kite roboh..

Zura said...

mmg baik yan...xberkira sgt ngan kita org melayu susah nie..

Zura said...

tp peratusan nye sikit je rizal..

Zura said...

lg byk menderma lg murah rezeki kite kan myra...

Zura said...

aik sempat lg nk promote kat sini null..

Redbloodsnow said...

whoaa...baik ek alan ni dgn kamache. yg untungnya kamache..hehehe.

Zura said...

mmg baik zie..baik sesgt..