Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Saturday, January 22, 2011

Langkah Bendul

Assalamualaikum.....

Okey sebab hari sabtu nie macam bosan kan...so aku saje jelah nak ketengahkan isu LANGKAH BENDUL.....sebab ape..??sebab aku penah mengalaminya...hehe..jodoh belum sampai so adalah yang melangkah bendul aku nie hah....

Istilah langkah bendul nie bermaksud si adik berkahwin dulu dari si kakak....bukanlah sebab si kakak tak laku tapi serunya lambat....hehe...macam ayat cover line je...dah si adiknya gatai nak kawin....tak kan si kakak nak menghalang...hahaha....

Dalam adat orang melayu....bila si kakak di langkah semasa pernikahan haruslah ada sesuatu untuk di berikan kepada si kakak yang di langkahnya tadi....itu sebagai menghormati si kakak...apa barangnya bergantung dalam perbincangan....

Kebiasaannya....barang hanya di berikan pada si kakak sahaja....tapi ada yang aku dengar barang tersebut turut di berikan kepada si abang...mati woooo..kalau org tue anak ke 5 dan yang atas² tak kawin² lagi.....aduuuiii...jenuh tue...

Aku dah dua kali mengalami situasi begini....itu bermaksud adik aku dah 2 orang yang dah berkahwin...so dua kalilah aku dapat barang dari pihak adik ipar aku....tapi aku bukanlah dapat barang yang branded² sebab taraf ktorg cume sederhana je.....

Aku cuma dapat kain ela dan tudung sahaja....pada aku yang penting adik² aku lepas....lagi pun aku tak nak membebankan bende yang sekadar adat sahaja....lainlah kalau dalam agama WAJIB...dan perkara WAJIB itu adalah mendirikan masjid.....

Adik aku ada empat orang lagi yang belum berkahwin....adakah aku akan dapat lagi barang langkah bendul nie.....kahkahkahkah....kumpul harta ape....atau aku bila lagi....asik di langkah² aje....hahahha...whateverlah....

>>>Sedap plak kopok binjai nie...

Blogger Templates

10 comments:

ANATI SOKI said...

best!! dpaat hadiah!! hehehehehe :)

d_LA said...

kalo dla ada adik agak2 dorg dulu kot kawin..hehe..tp kes yg kene bg kat pihak lelaki pestaim dgr..bahaya tuh...
bestnye di mkn kopok...

d_LA said...

lupe nak gitaw, ade award untuk zura..

AWARD COOL

ardinihumaira said...

:)
InsyaAllah tiba giliran akak pula...

Zura said...

hehe...tp yg xbestnye dok nengok adik bersanding..melopong saje lah...hihi

Zura said...

tuelah d_la...1st time jugak dgr kena bg lelaki jgak..

Zura said...

thanks d_la 4 the award....

Zura said...

amin...doa yg baik tue dini...

♥CIK SHA♥ said...

hehe..saye pun pernah cakap pasal ni kak..sebab saye pun pernah alami jugak..adik kawen dulu..kui3..

Zura said...

a'ah sha ckp br akak teringat..akak pnah baca entry sha tue..inilah nasib kite ye sha..hahha..