Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Sunday, January 23, 2011

Bila Kekurangan RM

Assalamualaikum.....


Image from google...

Bila kekurangan duit....kita mula berpuasa....nak jimat katanya....nak duit tue cukup-cukup sampai tiba gaji baru.....sanggup tumpang makan kat pinggan orang lain....sampai sekat segala kehendak bagai....

Bila kekurangan duit macam-macam idea percutian datang dalam kepala otak nie hah....pulau pangkorlah, pulau redang lah, pulau langkawilah...paling dekat dapat pegi shopping mall pun jadilah janji idea tue datang dan-dan tue jgak....

Bila kekurangan duit....mulalah sifat kedekut bermaharajalela....ish nie tak boleh....itu tak boleh....pakai barang sampai lunyai ataupun dah memang tak boleh guna lagi tetap gunakan jugak bagi boleh....

Bila kekurangan duit....mulalah petang-petang ada je muka kat umah mak.....terus terjah dapur cari lauk nak makan....hahaha...kalau ada nasib memang baiklah...kalau tak de...hampalah jawabnye....mak pun dah tahu perangai anaknya...

Bila kekurangan duit.....mulalah duduk je umah layan perasaan....kang nak gerak kemana-mana...perlukan duit....mana nak isi minyak kete...mana nak isi perut yang memang akan menyanyi....mana nak bayar parking...toll....

Bila kekurangan duit....mulalah pandang sayu purse yang tinggal singgit je....pastu tutup purse layan tido.....bila bangun perut berkeroh....lapar....hahaha...masa nie lah baru teringatkan masakan mak...kehkeh....

Bila kekurangan duit...mulalah berangan sakan..."kalaulah aku banyak duit"....mulalah nak beli barang itu barang ini....mulalah nak jadi pemurah menderma....mulalah membayangkan kemewahan depan mata....

Tapi

Bila dah banyak duit...mulalah lupa diri....jadi tamak....lupa segala masa susah....lupa pada orang yang lebih memerlukan duit....dan paling dasat mulalah jadi boros sekali gus pembaziran berlaku yang menjadi amalan syaitan....

>>>Berwaspadalah ketika kita senang....jangan ikutkan nafsu syaitan yang berada di sekeliling kita....ingat masa susah....entry sempena nak dapat bonus hujung bulan nie...hihi...mintak-mintak adalah bonus...

Blogger Templates

6 comments:

~ain said...

esok baru gaji,, duit dalam purse tinggal 5o hengget je.. hehehe.. tapi, betul laaa.. mas atakde duit, macam2 terlintas nak beli. bila dah ada duit, tak terbeli gak pun!

NahDaTuLIzaH said...

amin! mintak-mintak ade bonus untuk ko (dan jugak aku...)hehehe

d_LA said...

dla kalo xde duit pndai pulak jimat time tu..kalo tgh poket tbl ade je bnda nak kene beli..hehe

Zura said...

selalu cm tue ain...

Zura said...

aminnn...aku doakan tuk ko jgak...:)

Zura said...

biaselah tue d_la...dr perangai kedekut bleh jd boros sbb risau duit byk sgt...hehehe