Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Monday, January 24, 2011

Mak Bapak Juga Yang Kita Cari

Assalamualaikum.....

Bapak aku penah cakap baru² nie lah...masa tue ada orang nak merisik adik aku...begini ayatnya...."anak² nie...macam mana pun mak bapak jugak"...lebih kuranglah ayatnya....itu bukanlah ayat merungut dari bapak aku...

Tapi ayat yang menunjukkan peranan mak bapak tue besar dalam menjaga anak²...sehingga ke besar pun peranan tue masih ada dan wajib di jalankan...masa kecik kite di didik...di beri makan minum pakai....bila dah besar hal² berumah tangga plak...

Bila cakap ada orang nak masuk merisik...dalam kepala otak kita mesti terbayangkan muka mak bapak kita kan....melainkan kalau anak yang yatim piatu..dorang akan terbayangkan adik-beradik yang tua pulak...macam kakak atau abang...

Bila dengar bapak aku cakap cam tue aku terfikirkan satu je...walaupun aku dah di kira cukup besar untuk berdikari....macam mana pun aku tetap nak kan bapak ngan mak aku....bukan nak bergantung 100% pada mereka....

Tapi apa yang aku buat mesti nak bersama ngan dorang...mungkin itu peluang yang sementara ada selagi dorang masih hidup....kalau nak handle sesuatu dengan sendiri bukan tak boleh tapi akan terpanggil jugak "mak" @ "abah".....

Sebagai contoh...kalau nak pegi service atau repair kete....aku akan pegi ngan bapak aku...padahal masa sewa umah dulu boleh je aku nak pegi service atau repair sendiri...pegi kedai tue anta jelah...tapi tak tahulah tetap nak jugak "abah".....

Macam kalau aku nak beli pakaian untuk hari rayalah....aku akan bawak mak aku...sebab aku mesti nak pandangan dari dia...kalau boleh nak pakai baju yang dia suka...tapi mak aku nie senang je..."ikut ko lah"....walaupun dia bagi cadangan...

Mungkin sebab aku belum berkahwin lagi kot....jadi dorang nielah tempat aku bermanja....atau mungkin tengok pada seseorang tue.....ada yang tak nak bergantung pada ibu bapa....ingin hidup berdikari sendiri...keputusan sendiri...

Tapi pada aku...walaupun kita hendak berdikari sendiri...itu tak salah....tapi jangan sesekali kita ketepikan mak bapak kita....sesuatu keputusan yang kita ambil pada aku haruslah berbincang dengan mereka....tak nak ikut tapi sekadar mendengar pun jadilah...

Sebab tue aku rasa sedih bila ada anak² yang sanggup buang mak bapak semata² hal luar...mengabaikan tanggungjawab terhadap mak bapak...jagalah mak bapak kite selagi mereka bernyawa....
Blogger Templates

20 comments:

wahida said...

bagus ko rapat ngan mak pak ko...kita mmg patut hargai jasa mereka...
sedih terkenang pengorbanan ibu akak dgn title ibu tunggal...x terbalas jasa mak...huhuhu....

Sidratul Muntaha said...

kdg2..
yg kena buang tu
dulu dia lyn mak bpk dia mcmna
what's comes around going back around..

d_LA said...

bagusnye zura..dla byk wat keputusan sendiri mungkin sbb dok berjauhan kot..hehe..tp kalo yg besar2 kene rujuk family jugak..

atty's said...

teringat lak masa ada arwah abah..kalo g service kereta mmg selalu bawak dia ..skrg pergi sendiri je kalo along kerja

kalau soping time mmg wajib bawak mak sekali..dari dulu kini dan selamanya ..

cuma kalo mak nak duduk rumah je..maknanya dia tak bapa sihat baru mak tak ikut.

chugie said...

sbb ko masih di bawah tanggungan dorang ra.. jom berdikari ra..

velasrizal said...

sayangi lah mak bapak kita kan..

Jadual Perlumbaan Le Tour de Langkawi 2011 (LTDL 2011) Edisi 16 (21 Januari - 1 Februari 2011)

Joy said...

hmm..rindunya dgn mak ayah di kg..

Zura said...

alhamdulillah lah kak...sume nye rapat...

Zura said...

betul tue...tp jgn plak kite jadi antara yg mengabaikan ibu bapa...

Zura said...

kalau kecik2 tue bua snditi d_la tp still jgak mntak pendapat drg..

Zura said...

itulah anak ppuan kan kty...harapkan bapak tuk repair kete..

Zura said...

xnak zie..aku masih nk bermanja dgn dorang...

Zura said...

ye rizal..jgnlah buat drg mengalir air mata

Zura said...

nti balik kg tau joy..

|| NaFiRaa || said...

bila dh kawen nih pon..saya selalu rindukan mak ayah.. masakan mak laa... bebelan doranglaa... sementara masih ade..hargailah mereka kan~

Zura said...

yup...bebelan drg yg plg best..hehe..

♥CIK SHA♥ said...

setuju dengan akak..saye pun sedih kalau ade anak2 yg sampai hati abaikan ibu bapa mereka..mungkin la ibu bapa mereka pernah buat kesilapan abaikan ibu bapa sendiri satu masa dulu..tapi itu bukan tiket untuk kita buat balik macm tu pada ibu bapa kita kan?

Sharinginfoz said...

memang mak bapa mahu yang terbaik untuk anak2

Zura said...

betul sha...itu sejarah drg...jgn plak kite sbg anak ikut cara tue...

Zura said...

sbb drg nak tgk anak2 drg berjaya n bahagia...