Pilihlah Aku Jadi Temanmu

Saturday, April 9, 2011

Kata² Itu Doa

Assalamualaikum....

Tetiba plak idea nak mengarang datang dalam kepala otak nie haaah....okey entry nie tak de sebarang gambarlah erk...so aku nak korang rajin membaca sampai abislah sebab aku tak suka mengarang panjang² bagi korang baca....

Sebenarnya.....mulut kita bila berbicara adalah satu doa yang Allah akan makbulkan...tapi mungkin bukanlah on the spot....mungkin esok, lusa, tulat, tonggeng ke...sapa tahu kan...antara sedar atau tak je....

Sebab tue orang selalu cakap senjata paling tajam adalah lidah yang menuturkan kata²....kerana lidah hati terguris...kerana lidah badan binasa...kerana lidah macam² rasa kita dapat rasa kalau makan...hehehe..itu tak bahayalah....

Ini aku ambik dari satu pengalaman aku sendirilah erk...untuk jadi pedoman pada aku sendiri mahupun korang²....biasanya kalau doa ibu nie cepat nau termakbulkan...kalau tak...tak delah tanggang jadi batu...

Doa ibu atau kalam seorang ibu nie adalah keramat...sebab tue jangan sesekali kita perlekehkan ibu kita....jangan sesekali kita sakitkan hati dia....sekali dia mengucap sesuatu akan seolah² tersimpan dalam memory card...

Bila asik doa yang sama je terucap...tue yang terus Allah makbulkan...maka jadilah ko seperti yang di ucapkan oleh seorang ibu....mungkin kita tak sedar ape yang kita ucapkan...tapi terlajak kata bukan boleh di rewind....

Macam sorang member aku nie...dia penah cakap..."akak nak simpan cuti tahun nie sebab takut kalau anak atau hband akak sakit ke..."...dalam tak sedar dia sebenarnye telah mendoakan anak atau hband dia sakit untuk dia bercuti...

Dan sebagai ibu...kata² itu adalah keramat...dan sekarang nie betul² terjadi...anak dia di tahan ward sebab sakit paru²...dgr cite laluan makan dia sempit dan memerlukan minor operation...kesiankan...

Sebagai kawan opis aku simpati dengan nasib kakak nie sebab dia terpaksa keje menanggung keluarga....hband dia tiap² minggu kena dialisis sakit buah pinggang....nasib anak dua orang je...lah nie kena ngadap anak sakit plak....

Hband dia tak keje sebab dah sakit dan tak boleh bekerja....tapi dapatlah pencen ilat ngan socso....nasib orang kan...kite punye nasib tak tahu lagi akan datang....cuma kena sentiasa berdoa di beri kesihatan yang baik untuk terus bergerak bebas....

>>>So pada kita² nie...jagalah pertuturan yang kita ucapkan...sebab itu adalah satu doa....aku ingat nak simpan cuti untuk kawinlah...kahkahkahkah....kata entry pendek...
Blogger Templates

8 comments:

Usop Wilcha said...

Kata kata ibu itu adalah doa...

Manusia jadi komoditi

Zura said...

usop wilcha baca blogku...hehe...betul tue miecyber...doa ibu adalah yg terbaik...

Ati Masrif said...

tulah kdg2 bila marah
mulut ni ringan je zura

kak ati pun selalu gak terlepas
cakap kat anak...nakal sgt lah..
tak pandailah...

errrgg...takutt...tp manusia ni
selalu benor buat silap :(

amal said...

ermmm betul2.. setuju dengan zura. kita mmg kena pikir panjangla sebelum menuturkan ape2..

ardinihumaira said...

a a kan... tu la jangan duk wat orang sakit ati karang ado yang mulut masin tercakap pape ke aa...

Zura said...

jaga pertuturan hias peribadi..

Redbloodsnow said...

tol tuh kak zura...thats y para ibu harus berfikir wise dulu sblm menyuarakan kata-kata. coz ianya ibarat doa yg sgt dimakbul oleh ALLAH :)

Zura said...

so kena beware ngan setiap pertuturan...